Magazín / Aktualně  |  Základní školy

Česká republika    > > >    vybrat region

Modernizace učeben základních škol přinese vyšší kvalitu vzdělávání

Ilustrační foto.

  • Základní školy
  • Lenka Vaculová
  • 5.11.2024
  • Pixabay

Modernizace učeben základních škol přinese vyšší kvalitu vzdělávání

Otrokovice

Realizace první etapy projektu zaměřeného na rozvoj a modernizaci infrastruktury základních škol v Otrokovicích přinesla rekonstrukci multimediální učebny a kabinetu na ZŠ Trávníky a rekonstrukci učebny výpočetní techniky, cizích jazyků, cvičné kuchyňky a kabinetu cizích jazyků na ZŠ Mánesova. Městu se na projekt za celkových 38 milionů korun podařilo získat dotaci z Evropské unie.

Trávnická škola se může pyšnit novou multimediální učebnou, kde byla díky rekonstrukci položena nová podlaha, instalován stropní akustický podhled i obklad zadní stěny z marmolea s rámem a výplní s grafickým potiskem. V novotě jsou i rozvody a výmalba. Žáci ale nejvíce ocení moderní vybavení nábytkem a technikou. Kromě nových skříní, židlí, stolů a katedry, si budou žáci moci udělat pohodlí v sedacích vacích, nebo čalouněných křesílkách. Pracovat pak budou na výkonných počítačích. Promítání usnadní laserový projektor a interaktivní tabule s reprosoustavou. Ke zpestření výuky napomůžou drony a soupravy pro robotiku.

Na ZŠ Mánesova se jednalo o rozsáhlejší rekonstrukci. Zatímco stavební úpravy a nábytkové vybavení je obdobné, rozdíly vychází z jiného určení učeben. Počítačová učebna nabízí prostor pro výuku 24 žáků, kde je každé místo vybaveno samostatným PC. Se sdílením obsahu pracovní plochy pomůže interaktivní dotyková tabule o úhlopříčce 190 cm s aktivním perem. Třída je vybavena také multifunkčním zařízením, které může tisknout, kopírovat i skenovat dle potřeb žáků. Práce s roboty je dnes běžnou součástí výuky, tak i zde najdou využití dvě různé robotické sady – každá po pěti kusech pro maximální samostatnost při práci. Experimentování a bádání umožní také sada měřicích senzorů, která je softwarově napojena na tablety. Obsahuje například senzor světla, zvuku, GPS, pohybu, magnetického pole, zrychlení, ale i infračervený termometrický senzor.

V novém kabátě využívají žáci také dvě jazykové učebny, kde byl důraz kladen na kvalitní ozvučení pro srozumitelný poslech. Práci ve třídě usnadní keramická projekční stěna o rozměrech 4 x 1,5 m s magnetickým povrchem, umožňující popis i projekci prostřednictvím laserového interaktivního projektoru. Z nového prostředí se těší i učitelé v nově vybaveném kabinetu, který jim dává lepší podmínky pro přípravu na vyučování.

Škola ale nezapomíná ani na pracovní výchovu, kdy kompletní proměnou prošla cvičná kuchyňka. Děti mají nově k dispozici vestavěné varné desky s troubami, digestořemi, mikrovlnou troubu, lednici, myčku i pračku, kterou ale kromě žáků využijí při svých činnostech i uklízečky.

Realizace celého projektu je rozvržena do dvou let a týká se všech tří základních škol zřizovaných městem. „Popsaná rekonstrukce na ZŠ Trávníky a první etapa na ZŠ Mánesova proběhla letos v době letních prázdnin. V říjnu navázaly práce na rekonstrukci školního hřiště u ZŠ Mánesova. Příští rok přes prázdniny pak proběhne druhá etapa, kdy dojde k dokončení rekonstrukce učeben na ZŠ Mánesova - učebna přírodopisu, matematiky a zeměpisu spolu se dvěma kabinety a zrealizují se rekonstrukce čtyř odborných kabinetů a třech učeben zahrnujících dílny, multimediální učebnu a učebnu přírodopisu na ZŠ T. G. Masaryka,“ popsal sled prací vedoucí odboru rozvoje města Erik Štábl.

Celý projekt by pak měl přinést především zvýšení technických, řemeslných a jazykových kompetencí i přírodovědné gramotnosti a zvýšení zájmu žáků o tyto obory.

„Otrokovické školy si drží pověst kvalitních zařízení, které mají vynikající podmínky pro výuku a vzdělávání. Naším cílem je jít s dobou a poskytnout pedagogům moderní zázemí, díky kterému mohou žáky připravit na další stupeň vzdělávání ve vazbě na budoucí uplatnění na trhu práce. Vytvoření kvalitních podmínek umožňuje v maximální míře rozvinout klíčové kompetence žáků s ohledem na jejich individuální potřeby,“ zdůraznila potřebu neustálé modernizace škol starostka města Otrokovice Hana Večerková s tím, že investice do škol je vkladem do budoucnosti našich dětí.