Magazín / Aktualně  |  Tipy, testy a rady

Česká republika    > > >    vybrat region

Bezpečná jízda na kole začíná už jeho kontrolou před vyjetím

Ilustrační foto.

  • Tipy, testy a rady
  • Andrea Koubová
  • 20.3.2020
  • Pixabay

Bezpečná jízda na kole začíná už jeho kontrolou před vyjetím

Jakmile se oteplí se na cestách pohybuje více cyklistů, což s sebou přináší mnohá rizika. Nejen pro samotné cyklisty, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Příznivé počasí láká nejen milovníky kol, kteří si rádi šlápnou do pedálů, ale také „občasné cyklisty“ nebo rodiny s dětmi vyrážejícími na výlet. Co všechno by měli udělat ještě předtím, než vyrazí, aby se vyhnuli případným komplikacím?

Před sezonou, nebo předtím, než začnou cyklisté jezdit, je vždy nutné, aby zkontrolovali technický stav kola. Je třeba zaměřit se na pláště, zda v nich nejsou trhliny, dofouknout duše u obou kol, zkontrolovat výplet drátů kol, zda nejsou uvolněné či poškozené. Dále se musí podívat na funkčnost přehazovačky a řetězu, přední a zadní brzdy, upevnění řidítek i samotných kol, dále na šlapací pedály, zda se plynule otáčí a nejsou zlámané (u umělohmotných). Zkontrolovat je třeba také sedlo, aby bylo ve správné výšce a směru či sklonu. Obzvlášť u dětí, podle jejich aktuální výšky, je potřeba sedlo i řidítka seřizovat vícekrát za sezonu. Optimální výška sedla je taková, že při šlápnutí směrem dolů, kdy je chodidlo na pedálu, by mělo zůstat koleno lehce pokrčené a noha by neměla být úplně propnutá. Přesto je lepší, aby si každý výšku sedla upravil, jak mu to nejlépe vyhovuje. Rozhodně nesmí zapomenout zkontrolovat přední světlomet a zadní světlo, tzv. blikačku, zda jsou v ní funkční baterie a svítí. U starších typů kol se kontroluje dynamo, aby svítilo a doléhalo na obvod kola. Je třeba si všimnout také reflexních součástí kol v podobě odrazek. 

A jak vypadá správně vybavené jízdní kolo?

Přední světlomet svítí bíle a je seřízen tak, že by měl osvětlovat vozovku ve vzdálenosti 20 metrů. Pokud pozemní komunikace je dobře osvětlená, může být nahrazen bílou svítilnou s přerušovaným světlem, která je často kombinovaná s bílou odrazkou. Zdroj energie musí vydržet nepřetržitě svítit 1,5 hodiny.

Zadní svítilna musí svítit červeně. Může být kombinovaná se zadní červenou odrazkou a lze ji přepínat do přerušovaného režimu. Musí vydržet svítit také 1,5 hodiny nepřetržitě.

Odrazky na kole jsou bílá (vpředu), červená (vzadu), oranžová v paprscích obou kol. Oranžové odrazky se dají nahradit jinými reflexními doplňky ve výpletech kol. Oranžové odrazky jsou také ze strany pedálů. Lze nahradit reflexními prvky na obuvi.

Brzdy na kole jsou nejčastěji ráfkové nebo kotoučové (přední, zadní). Musí být na sobě nezávislé s odstupňovaným ovládáním brzdného účinku.

Cyklistická přilba je povinná u dětí do osmnácti let a musí být na hlavě upevněna tak, aby při předklonu nespadla z hlavy, ač není zapnuta na řemínky (pod bradou), a zároveň aby netlačila. Nesmí být volně, protože při pádu hrozí, že se smekne dozadu a vnější plast se zlomí a může např. vzadu proříznout krk a řemínky pod krkem poškodit dýchací trubici. Dle statistik cyklisté nosící přilbu mají 19x menší riziko úmrtí než ti, co ji nepoužívají. 

Další doporučené vybavení: Zvonek, kryt na řetěz, blatníky, pumpička, náhradní duše, reflexní doplňky, lékárnička, taštička na rám.

Co s sebou na cestu?
Než vyjedete na cestu, musíte předpokládat, že se může změnit počasí. Musíte mít vhodné oblečení, které můžete odkládat nebo se naopak oblékat, dále sluneční nebo průhledné brýle – jako ochranu očí, nápoj a malou svačinku, mobilní telefon (lze aktivovat službu na vyhledání pozice např. zraněného nebo nezvěstného cyklisty), mapu, reflexní prvky, které se dají připevnit na oblečení za snížené viditelnosti. Je na cyklistech samotných, jakou si naplánují trasu, a tomu musí přizpůsobit všechny věci, které s sebou povezou. Rovněž by měli reálně posoudit své fyzické síly a schopnosti. Zohledněny by měly být případné zdravotní obtíže a i fakt, zda je dotyčný zvyklý jezdit na kole (trénovaný) či nikoli. 

Pokud vyrážíte na rodinný výlet na kolech, nezapomínejte na to, že děti či slabší cyklisté by měli jet uprostřed nebo vpředu před dospělým. Nikdy ne poslední! Děti mohou jezdit samy po pozemních komunikacích od 10 let, do 10 let pouze v doprovodu osoby starší 15 let. Kolo se sedačkou může řídit cyklista starší 15 let, tažný vozík za kolo cyklista od 18 let. Stále platí, že doprovod dospělé osoby, orientující se v dopravní situaci, je pro malé a začínající cyklisty nejlepší vzor a zároveň i prevence úrazu či dopravní nehody. 

Dopravní značení
Cyklisté se musí řídit všemi dopravními značkami a světelnými signály, protože jsou účastníky silničního provozu. Některé dopravní značky jsou určeny přímo pro cyklisty, jiné platí obecně. 

A jaké jsou nejčastější chyby cyklistů?
Cyklisté často zapomínají, že jsou daleko zranitelnější než řidiči jiných dopravních prostředků. Případná srážka s vozidlem může mít pro cyklistu fatální následky. Někteří cyklisté se chovají málo obezřetně a zbytečně riskují nebo přeceňují své schopnosti. Jízdu na jízdním kole musíme přizpůsobit i technickému stavu jízdního kola.

Mezi největší prohřešky patří:
1. Jízda bez přilby. 
2. Převážení nákupních tašek nebo větších nákladů na řidítkách. 
3. Neukázání rukou při změně směru jízdy (obzvlášť při výjezdu z kruhového objezdu se musí vždy ukázat rukou doprava). 
4. Jízda v protisměru kvůli zkrácení cesty – opět prohřešek v kruhovém objezdu. 
5. Jízda po chodníku či v pěší zóně, v jednosměrném provozu a přes přechod pro chodce. (Na chodníku smí jezdit pouze děti do 10 let.)