Předškoláci za sebou už mají, nebo v nejbližších dnech absolvují testy školní zralosti. Děti, které v září usednou do školních lavic, čeká v dubnu zápis. Jak se na něj připravit?
Zápis do první třídy by neměl být něco, z čeho mají mít děti strach. Až na pár výjimek se do školy těší, je to pro ně velký krok – konečně jsou velké a budou se učit číst a psát. Proto je první setkání se školou spíš než zkouška slavnostní událost. A podle toho i učitelky během zápisu k dětem přistupují, byť základní znalosti a dovednosti musí ověřit.
Co by tedy dítě před vstupem do první třídy mělo umět?
Jak se jmenuješ a kde bydlíš?
Dítě by mělo být schopné říct své celé jméno, znát jména rodičů, případně sourozenců. Vědět, kolik mu je let a znát alespoň měsíc narození. Mělo by vědět, že žije v České republice a v jakém městě, případně jeho čtvrti. Přesnou adresu znát nemusí, ale většina předškoláků ji ví. Trénovat to můžete hravou formou, třeba na mapě.
Co zlobivé hlásky?
Správná výslovnost hlásek je pro školu důležitá. Pokud má vaše dítě s výslovností problémy, pravděpodobně s ním již navštěvujete logopedii, nebo byste alespoň měli – vzhledem k dlouhým objednacím dobám – co nejdříve logopeda najít. Toleruje se nesprávná výslovnost R a Ř. Vzhledem k tomu, že se tato písmena zpravidla učí až kolem Vánoc, mají děti ještě pár měsíců na to, aby vše dohnaly. Je však potřeba být při cvičení důslední, protože jinak mohou děti mít problém při čtení a psaní tyto hlásky rozlišovat. Výraznější logopedické vady zpravidla bývají důvodem pro odklad. Kromě výslovnosti dítě musí umět rozlišit první (ideálně i poslední) hlásku ve slově, vytleskat slabiky a rozlišit minulost, přítomnost a budoucnost.
Kolik je na obrázku jablíček?
Neočekává se, že běžný předškolák umí napočítat do sta nebo sčítat a odčítat do dvaceti. Vše dožene ve škole. Měl by ale umět napočítat alespoň do pěti a vědět třeba, kolik jsou dvě a dvě jablka, porovnat, zda jedno jablko je míň než dvě, umět rozpoznat základní geometrické tvary a poznat, který předmět nepatří do skupiny.
Něco mi nakresli
Děti většinou dostanou za úkol něco nakreslit – zpravidla postavu, na které lze poznat úroveň kresby a grafomotoriky. Sleduje se při tom i správný úchop, tedy mezi palcem a ukazováčkem s tužkou opřenou o prostředníček. Špatný úchop není důvodem k odložení školní docházky, ale je potřeba ho s dětmi cvičit, kontrolovat je a opravovat. Pomohou tužky se zářezy, později v případě pera i takové, které v podstatě neumožňuje, aby ho dítě drželo špatně. Umět by mělo i vystřihnout snadné tvary.
Kde to je?
Dítě by mělo být schopné rozpoznat nejen strany, ale i zda je něco nahoře, dole, vedle, za, pod, blízko, daleko, ale i poznat rozdíl mezi dnes, včera a zítra. Musí znát barvy.
Řekni básničku nebo zazpívej písničku
Tradiční součást zápisu je básnička nebo písnička. Děti jich většinou ze školky znají spoustu. Není potřeba žádná dlouhá nebo složitá. Paní učitelky zároveň počítají s tím, že děti jsou nervózní, takže si třeba během zápisu na žádnou nevzpomenou. Nevadí, hlavně když jsou jinak komunikativní.
Umíš si zavázat tkaničku?
Předškolák by měl zvládat základní sebeobsluhu. Musí se umět sám obléknout, včetně zapnutí zipu a nandání rukavic. V některých školách zkouší i to, zda si umí zavázat tkaničky. Měl by umět jíst příborem a samozřejmě ve škole už nikdo nepřijde na pomoc, když se z kabinky ozve „hotovo“.
Správně asi tušíte, že většinu věcí už děti ze školky nebo z běžného fungování v rodině znají. Pokud však v přípravě pokulhává, není nejvhodnějším řešením „nalít“ do něj vše na poslední chvíli. Dítě z toho bude jen ve stresu, může se zaseknout a místo příjemného zážitku si na zápis ponese špatné vzpomínky. A ani dáreček na rozloučenou je nesmaže…
Do školy by měly nastoupit děti, které oslaví šesté narozeniny nejpozději do 31. srpna. Pokud máte pocit, že dítě není na školu ještě zralé, promluvte si o tom s jeho učitelkami ve školce a s pedagogicko-psychologickou poradnou, která vydá doporučení odkladu. Finální rozhodnutí je však na vás jako rodičích. Berte v potaz nejen úroveň znalostí a dovedností, ale i sociální a fyzickou zralost. Dítě musí být mimo jiné schopné se soustředit, pracovat ve skupině a vydržet bez rodiče.
Předčasné zaškolení už v necelých šesti letech je také možné, ale je potřeba vzít v úvahu ještě více kritérií než v případě odkladu. Dítě může být mimořádně nadané, umět číst, psát i počítat, ale často bývá ještě sociálně či emočně nezralé a předčasný nástup do školy tak může z geniálního dítěte udělat uzlíček nervů. Alternativou tak může být strávení předškolního ročníku místo ve školce v nultém ročníku.