Magazín / Aktualně  |  Tipy, testy a rady

Česká republika    > > >    vybrat region

Dětské zboží: za stejnou kvalitu zaplatíme o 40 % více než v Německu

Ilustrační foto.

  • Tipy, testy a rady
  • Kristýna Kuncová
  • 14.8.2019
  • Pixabay

Dětské zboží: za stejnou kvalitu zaplatíme o 40 % více než v Německu

Spotřebitelský časopis dTest porovnal složení a ceny výrobků pro malé děti na českém a německém trhu. V řetězcových drogeriích a supermarketech zakoupil 32 výrobků značek, které se prodávají jak v Německu, tak i u nás. Šlo o dětské příkrmy, pleny, sušenky, obilné kaše, počáteční kojenecké mléko i ovocný čaj. Průzkum ukázal, že kvalita je téměř stejná, čeští zákazníci si ale výrazně připlatí.

Redaktoři dTestu zjišťovali, zda se nějak liší údaje o složení výrobků, hmotnosti a výživových hodnotách. Na žádné významné rozdíly tentokrát nenarazili.

Velká míra shody byla pravděpodobně dána i tím, že se v mnoha případech v České republice prodává zboží určené pro německý trh, jen je dodatečně označeno českou etiketou. Z naší zkušenosti se ukazuje, že potíže s rozdílným složením většinou vznikají, když zboží pro různé trhy pochází z různých továren,“ komentuje zjištění Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest. A dodává: „Zarazil nás ovšem významný rozdíl v ceně. Ve všech námi sledovaných případech vyšlo zboží z Německa levněji. A to velmi výrazně, v průměru činil cenový rozdíl 43?%. Pokud bydlíte nedaleko hranic, případně byste chtěli pořídit větší nákup, měla by tedy cesta do německého obchodu smysl.

Nejvíce – více než dvakrát tolik – si ze zkoumaných produktů český zákazník připlatí za sušenkové kaše Bebivita Milchbrei Keks. V Německu 500g balení vyšlo v přepočtu na 65,20?Kč, u nás 600g na 169?Kč. V přepočtu na 100 gramů si tedy u německých sousedů účtovali 13?Kč, u nás 28,20?Kč.

Výrazně dráž (o 89?%) se v Česku prodává i Hipp Bio ovocný čaj a o více než 50?% jsou u nás dražší krekry Bebivita Reiswaffeln Himbeere-Joghurt a příkrmy značky Hipp (Hippis Jablko-Hruška-Banán, Mango-Banane in Apfel a Zelenina a rýže s telecím masem).

Nemile nás překvapil také rozdíl v ceně jednorázových plenek. Zcela shodné balení se nám podařilo koupit jen v případě plenek dm Babylove Premium Windeln 4+, kde jedna plenka českého kupce vychází na 5?Kč, zatímco německého na 3,70?Kč, což je 35% rozdíl,“ konstatuje Hana Hoffmannová. Nejblíže si byly ceny české a německé kojenecké výživy Nestlé Beba, i když i zde vyšlo zboží v českém obchodě o 7?% dráž. Podobný cenový rozdíl (8%) dTest zaznamenal i u instantní kaše dm Babylove Bio Milch­brei Banane.

V českých prodejnách jsme za nákupní košík zahrnující jednu kojeneckou výživu, dvojici ovocných čajů, dvě balení plen, dvě instantní kaše, čtvery sušenky a pětici příkrmů nechali 1710,90?Kč. V Německu nás totožný nákup vyšel na 53,59 eura, což při kurzu eura na konci června odpovídalo 1369,60?Kč,“ uvádí Hoffmannová.

Proč si připlácíme? Malý vliv mají rozdílné sazby daně z přidané hodnoty. V Německu je to u potravin 7?% a u plenek 19?%. V České republice se počáteční kojenecká výživa daní 10?%, ostatní dětské potraviny 15?% a plenky 21?%. „Pouze rozdílná daň ovšem zjištěné cenové rozdíly nevysvětluje,“ uzavírá Hoffmannová.

Přehled všech srovnávaných výrobků nejdete na webu dtest.cz. Článek vyšel v srpnovém vydání časopisu dTest.