Tábor
Jak mohou žáci přežít v postapokalyptické společnosti a vyhnout se dluhovým pastem? Jak se připravit na budoucnost, kde umělá inteligence proniká do všech oblastí našeho života? Co když dokáží své znalosti a dovednosti prezentovat před publikem sebevědoměji než dosud? A co kdyby si žáci mohli navzájem pomáhat s učením, a tím nejen zlepšit znalosti u sebe, ale i u svých spolužáků, a také posílit vztahy ve třídě?
MAS Krajina srdce představuje čtyři nové programy pro školy, které propojují výuku se současným reálným světem. „Nejde jen o to, aby se žáci něco naučili. Chceme, aby to, co se naučí, mohli hned uplatnit,“ říká Jiří Folta, který programy na školách lektoruje. Programy zahrnují nejen projekt vzájemného učení "Each one teach one", ale také interaktivní hru na finanční gramotnost, práci s umělou inteligencí a rozvoj prezentačních dovedností s dovednostmi, jak si svou prezentaci natočit, sestříhat a publikovat na sociálních sítích. Tyto nové formy výuky nejenže podporují týmovou spolupráci, ale také rozvíjejí praktické dovednosti, které jsou klíčové pro budoucí uplatnění žáků.
Projekt „Each one teach one“, zaměřený na vzájemné učení a stmelení kolektivu, byl úspěšně realizován na Základní škole ve Slapech. V rámci projektu, inspirovaného myšlenkami Jana Ámose Komenského, si žáci vyzkoušeli roli učitelů i studentů. Cílem bylo podpořit spolupráci mezi žáky a rozvinout jejich dovednosti ve vzájemné pomoci. Projekt přinesl pozitivní výsledky, a to nejen v teoretických předmětech, ale i v praktických dovednostech, jako je skok do dálky či fotbal.
„Bylo úžasné sledovat, jak se studenti chopili role učitelů a začali pomáhat svým spolužákům v oblastech, které dobře ovládají,“ uvedla Martina Kramarovičová, zástupkyně ředitele školy a koordinátorka projektu na škole. „Tento způsob učení nejen prohlubuje jejich znalosti, ale také zvyšuje jejich sebevědomí a motivaci. Dokonce i ti, kteří obvykle vyrušují, projevili nečekanou zodpovědnost,“ dodala.
Projekt začal tematickým dnem věnovaným Janu Ámosi Komenskému, během kterého žáci identifikovali oblasti, v nichž potřebují pomoc, a zároveň nabídli své silné stránky ostatním. Po úvodním školení pedagogických dovedností se utvořily dvojice na základě preferencí a předchozích výsledků. Každý žák si stanovil konkrétní cíle, kterých chtěl během měsíce dosáhnout. Následně probíhaly pravidelné hodiny vzájemného doučování za podpory učitele, který fungoval jako mentor.
Výsledky tohoto pilotního projektu byly více než pozitivní. „Překvapilo nás, jak seriózně se žáci k projektu postavili. Jeden z nich dokonce vtipně poznamenal: ‚Paní učitelko, vy to s námi máte opravdu těžké,‘“ řekla s úsměvem třídní učitelka. Žáci kromě teoretických předmětů pracovali i na praktických dovednostech. Jeden z nich, který hraje fotbal závodně, pomohl svému spolužákovi s nácvikem a společně dosáhli skvělých výsledků.
Projekt vyvrcholil návštěvou lektora Jiřího Folty, který pomohl vyhodnotit úspěchy jednotlivých dvojic. Následovala společná oslava, kde žáci sdíleli své zkušenosti a úspěchy. Projekt byl zakončen symbolickým rozkrojením dortu.