Magazín / Aktualně  |  Základní školy

okres Praha a okolí    > > >    změnit region

Do Celoroční hry s Recyklohraním se zapojilo 1 700 škol,  214 z nich si navíc stanovilo ekologický celoroční cíl

Myslíme jinak a učení venku. Mateřská škola Motýlek z Pardubic.

  • Základní školy
  • Jana Čechová
  • 12.7.2023
  • Jana Čechová

Do Celoroční hry s Recyklohraním se zapojilo 1 700 škol, 214 z nich si navíc stanovilo ekologický celoroční cíl

Po celý školní rok mohli žáci, studenti i pedagogové ze škol zapojených do vzdělávacího programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět plnit nejrůznější úkoly s environmentální tematikou a sbírat použité baterie, elektro, mobily a tonery, které pak byly předány na recyklaci. Za svou aktivitu získávali body do celoroční hry. Celkem se zapojilo 1 700 škol z celé republiky a z nich čtyři stovky nejaktivnějších obdržely na konci roku diplom a drobné odměny. Novinkou bylo, že si školy mohly stanovit celoroční cíl, který vyžadoval průběžnou a systematickou práci. I proto za něj obdržely extra bodové ohodnocení.

Celoroční hru organizovalo Recyklohraní již podruhé. V celkovém pořadí si podle nasbíraných bodů, stejně jako v prvním ročníku, nejlépe vedla Základní škola Velké Březno z Ústeckého kraje. Druhé místo patří ZŠ a MŠ Určice z Olomouckého kraje a třetí v pořadí se umístila Základní škola Dyjákovice z Jihomoravského kraje. Za trojicí na pomyslných stupních vítězů v první desítce následují ZŠ Ronov nad Doubravou; ZŠ a MŠ Hlavnice; ZŠ Ústí nad Labem, Anežky České; ZŠ a MŠ Přemyslovice; ZŠ a MŠ Třebenice; ZŠ Týnec nad Labem; ZŠ J. A. Komenského, příspěvková organizace města Kyjova.

Ve školách toho pro životní prostředí dělají hodně
„Sledujeme, jak mnohé školy berou environmentální vzdělávání vážně. Nejenže využívají naše materiály a plní úkoly nebo se zapojují do sběrových kampaní, mnohde se také účastní úklidových akcí v přírodě a vedou žáky a studenty k aktivnímu občanství, k zodpovědnosti za své chování. Děti vidí a zažívají výsledky své práce, když společně dělají něco konkrétního pro životní prostředí,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka Recyklohraní, a dodává: „Hezké pořadí v Celoroční hře je pro děti i pedagogy oceněním, že dělají skvělou a záslužnou práci.“

V rámci Celoroční hry si školy mohly stanovit také Celoroční cíl s ekologickou tematikou. Recyklohraní pro školy připravilo jednoduchou metodiku, jak na to, a navrhlo tematické oblasti a aktivity. Školy, které se zapojily si následně stanovily svůj speciální cíl, ve kterém si naplánovaly, co konkrétního chtějí za školní rok zvládnout, co nového se chtějí naučit a jak hodlají měnit své chování a přístupy nebo inspirovat ostatní, aby byli ohleduplnější k naší planetě a žili udržitelněji.

Celoroční cíl plnilo 214 mateřských, základních a středních škol. Někde například hledali cesty, jak snížit spotřebu vody ve škole, jak méně plýtvat s potravinami ve školní jídelně, žáci a studenti také vytvářeli školní komposty, čistili řeky a tůňky, sázeli stromy, účastnili se sběrových kampaní a realizovali mnohé další aktivity.

Nejlepší školy v krajích získaly příspěvek na exkurzi
Školy, které se v Celoroční hře umístily na prvním až čtyřstém místě v celorepublikovém pořadí obdržely od Recyklohraní diplom a poukázky k nákupu v obchodním řetězci. Recyklohraní rovněž stanovilo pořadí v jednotlivých krajích a deset nejaktivnějších škol v každém kraji má možnost využít příspěvek ve výši 5 000 Kč na exkurzi – podmínkou je, aby se byla tematicky zaměřená na životní prostředí – školy mohou navštívit například eko farmy, firmy zabývající se recyklací odpadu, kompostárny a podobně.

Nabídku exkurze za odměnu využili také žáci Základní školy Štěpánov nad Svratkou. Navštívili recyklační linku na zpracování vysloužilých elektrospotřebičů.


Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí
Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.