Akce pro děti  |  Tvoření / Dílničky

Česká republika    > > >    vybrat region

Svezte se parním vlakem po Osoblažské úzkokolejce. Na trati je spousta zajímavých míst k návštěvě

Svezte se parním vlakem po Osoblažské úzkokolejce. Na trati je spousta zajímavých míst k návštěvě

Osoblažsko

Úzkorozchodnou dráhu s rozchodem 760 mm najdete v západní části Moravskoslezského kraje, v Osoblažském výběžku, patřícím okresu Bruntál. Osoblažská úzkokolejka je nejstarší úzkokolejkou na území historického Českého Slezska. Na normálněrozchodnou síť je trať napojená ve stanici Třemešná ve Slezsku, ležící 17 km severozápadně od Krnova.

Úzkorozchodný vláček vyjíždí z opačné strany budovy, než je nástupiště pro trať Krnov – Jindřichov ve Slezsku. Trať začíná klesáním až 26‰ k ocelovému mostu v obci Třemešná, o třech polích, který přechází silnici Krnov – Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá nejvyšším stoupáním na trati, 27‰, a překonává krátce za druhým kilometrem zlomový bod trati, který je pouze o jeden výškový metr níž než stanice Třemešná ve Slezsku. Z tohoto místa už trať převážně klesá až do Osoblahy. Kousek za vrcholkem následuje oblouk o poloměru pouhých 75 metrů, kde je rychlost snížena na 20 km/hod. Za obcí Liptaň sleduje trať severovýchodní směr, před zastávkou Dívčí Hrad se obrací na jihovýchod a zvolna sjíždí do Oderské nížiny. Tímto směrem vede dále přes Horní Povelice a Amalín do Slezských Rudoltic, kde se trasa opět stáčí k severu a postupně mění směr spolu s potokem Lužná. Za zastávkou Koberno vjíždí dráha do romantického lesnatého úseku říčky Osoblahy a kolem zříceniny hradu Fulštejna směřuje do Bohušova a dále ke svému cíli na okraji Osoblahy, přímo u česko-polské hranice.

Více informací včetně kompletního jízdního řádu a možnosti koupit jízdenky najdete na webu Osoblažské úzkokolejky

Jízdní řád – Parní vlaky Slezských zemských drah pro sezonu 2025:

10:45 Třemešná ve Slezsku 16:39
11:01 Liptaň 16:23
11:11 Dívčí Hrad 16:11
11:16 Horní Povelice 16:08
11:22 Amalín 16:03
11:35 Slezské Rudoltice 15:56
11:44 Koberno 15:28
11:52 Bohušov 15:21
12:03 Osoblaha 15:10

Víte, že…?

- v Osoblaze přímo na nádraží se můžete občerstvit v Pivním vagóně, který nabízí nejen výborné čepované pivo z minipivovaru Nachmalená opice ale také spoustu nejen lokálních pochutin? Nebo navštívit některou z hospůdek ve městě. A potom můžete vyrazit na prohlídku městečka a hlavně významného Židovského hřbitova, který také stojí za návštěvu!

- v Bohušově můžete strávit odpoledne v místním rekreačním areálu nebo můžete navštívit zříceninu hradu Fulštejn?

- ve Slezských Rudolticích najdete zámek, který navštěvoval např. Fridrich II a víte, že dnes ho můžete navštívit i vy?

- v Liptani můžete kolem Restaurace u Adama, kde se dá občerstvit, vystoupat k rozhledně na kopci Strážnice a potom po modré turistické stezce dojít okolo Bludného balvanu k unikátní dvojrozhledně na Hraničním vrchu a cestu ukončit v Městě Albrechticích?

- v Třemešné můžete před odjezdem navštívit unikátní tematickou stezku dřevěných soch?

Některé zajímavosti o Osoblažské úzkokolejce
Uměle prodloužená trať se 102 oblouky
Vzdálenost Třemešná – Osoblaha je vzdušnou čarou 13 km. Vlakem ovšem urazíte vzdálenost o celých 7 km delší. Dráha se klikatí i v relativně rovných úsecích a dosahuje délky 20.218 km.

Traduje se, že důvodem tohoto prodloužení byl tehdejší předpis o stavbě drah v Rakousku, který povoloval stavět pouze tratě delší než 20 km. Toto se ovšem nezakládá na pravdě. Ve stejném roce byla postavena nedaleká trať Ondrášov – Dvorce, která měla pouhých 11 km. Přitom se jednalo o stavbu s podobným využitím a stejného majitele. Skutečným důvodem tohoto klikatého trasování byla pravděpodobně snaha, aby se trať co nejvíce přimykala terénu a byla tak co nejlevnější.

Nejmenší oblouk v síti Správy železnic
Nedaleko za Třemešnou, za vrcholem prvního stoupání, začne vlak nápadně zpomalovat. Dojel do kilometru 2.2, do místa, kde je dovolená rychlost pouze 20 km/h. Nachází se zde totiž nejprudší oblouk na českých veřejných železnicích o poloměru pouhých 75 m. Po průjezdu tímto místem, doprovázeném pištěním kol, vlak opět zrychlí na svých obvyklých 30 a následně 40 km/h.

V Horních Povelicích bývala nejkratší manipulační kolej v síti Správy železnic
Až do srpna roku 2008 byla zastávka Horní Povelice zastávkou s nákladištěm. Odbočovala zde manipulační kolej o délce postačující na odstavení jednoho vagónu a pyšnila se tak titulem nejkratší manipulační koleje na síti Správy železniční dopravní cesty (dnes Správa železnic).

Nejstarší vůz na trati
Pivní vagón se pyšní titulem nejstaršího vozidla na trati. Kuriózní je, že vagón je o tři roky starší než samotná trať. Původní zavřený vůz byl vyroben v Rumunsku už v roce 1895. Do podoby občerstvovacího vozu byl přestavěn o 110 let později, v roce 2005.

Podle Osoblahy se jmenuje světoznámý loupežník
Hotzenplotz – libozvučný německý název Osoblahy, konečné stanice naší dráhy, okouzlil německého spisovatele Otfrieda Preusslera k pojmenování svého loupežníka. Der Räuber Hotzenplotz – česky Loupežník Hotzenplotz je jméno pro potrhlého loupežníka, kterého zná celý svět. U nás si ale cestu k dětem teprve hledá.

Na sklonku roku 2014 loupežník s počeštělým názvem Hocenploc vtrhl i na pulty českých knihkupectví. „Beru si, co se mi líbí, proto mě všichni znají“ je nejznámější hláška, kterou se loupežník Hocenploc proslavil. K jeho nejtěžším zločinům patří krádež mlýnku na kávu. Babičce, která oplakává mlýnek, přispěchají na pomoc Kasperl, který se v češtině změnil na Kašpárka, a Seppel, kterému překladatelka Petra Honsová dala jméno Pepík. Knížku hledejte u svého knihkupce.

  • Tvoření / Dílničky
  • Slezské zemské dráhy
Termíny a místo konání akce
Reklama