Hodonín
Multimediální umělec a hlavní kurátor pražského Signal Festivalu Pavel Mrkus (*1970) připraví pro hodonínskou galerii specifickou projekci. Není náhodou, že byl k této prezentaci vybrán levý sál, který svými parametry připomíná sál Galerie Rudolfinum, kde autor realizoval projekci Observatory.01 (2020–2021). V Hodoníně na projekt tematicky navazuje, ústředním motivem je putování meziplanetární sondy DAWN.
Projekce vychází z epického putování meziplanetární sondy Dawn (Úsvit) na její cestě hlubokým vesmírem. Sonda, vypuštěná agenturou NASA v roce 2007, letěla několik let do pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter, kde podrobně monitorovala zejména planetku Vesta a trpasličí planetu Ceres. Vedle toho je významným motivem prezentace také sluneční svit a jeho role v kosmickém prostoru.
Inspirací pro multikanálovou audiovizuální instalaci vytvořenou pro výstavní sál Galerie v Hodoníně jsou hry světla, zvuků, obrazů a dynamického pohybu pozorovatelné při každodenním rozednívání. V každém malém místě, do kterého pronikají ranní sluneční paprsky, se setkáváme s velkými kosmickými ději, jichž jsme součástí.
Projekce vznikala jako skladba záběrů 3D animovaných objektů, originálních fotografií a dat z mise Dawn a postprodukčních videotechnik. Zvuková stopa je volnou kompozicí vytvořenou v počítačovém programu. Rozmístění obrazových ploch se zpětnou projekcí v prostoru sálu umožňuje pohybovat se volně mezi plátny a vnímat dynamiku proměn ze všech stran.
Projekt volně navazuje na videoinstalaci Pavla Mrkuse pro Galerii Rudolfinum z roku 2022 (Observatory 01.), v níž se mísily fascinující pohledy na planety Merkur, Venuši a Mars se spletitými příběhy antických božstev, jež dala těmto planetám jména. Témata objevování vesmíru, zkoumání hmoty kosmických těles, stejně jako relativizace viděné skutečnosti a vnímání fikce, se v autorových projekcích objevují opakovaně (Science Friction – Galerie Jelení, 2021; Next Planet – Dům umění města Brna, 2011; Blue Planet – Galerie NoD, 2015). Podobně tomu je i v případě site-specific videí, v nichž dochází k iluzím dekonstrukce a transformace prostoru a hmoty (A Windy Night – Walls Festival Hong Kong, 2024; Another Time – Galerie Roudnice, 2016). Dalo by se tak říci, že mnoho realizací má společný podtext, kterým je hledání opěrných bodů v nehmotném prostředí a skutečných hodnot v záplavě dat.
Pavel Mrkus (*1970) je mezinárodně uznávaný audiovizuální umělec, specializující se na monumentální projekce. Spolu s Danielem Hanzlíkem založil katedru Time-Based médií na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, kde v letech 2015–2023 zastával také funkci děkana. Od roku 2023 je hlavním kurátorem pražského Signal Festivalu.